zaterdag 5 juni 2021 | |||||||||
|
|||||||||
De veertiende keer via WhatsApp onze maandelijkse bijeenkomst.
PROJECT VAN DE MAAND |
|||||||||
Deze opdracht is door iedereen anders geïnterpreteerd, zodat er diverse van de opdracht afwijkende ontwerpen tevoorschijn zijn gekomen. |
|||||||||
Corrie associeerde lente met de kleur groen in al zijn nuances, van licht tot donker. Zij maakte twee boekjes, eerst eentje als een collage en het tweede identiek, maar als een kleurenkopie, omdat die strakker en gladder uitgevoerd kon worden. Voor de vulling van de pagina’s scheurde zij motieven uit tijdschriften, o.a. uit de Kampioen en gebruikte zij sitspapier in tinten groen voor diverse patronen. Het omslag van het originele boekje is op aquarelpapier met sjablonen bewerkt. Het omslag van het tweede boekje is niet gekopieerd omdat die omslag dubbel is en dus veel te lang voor een kopie. Aan elkaar plakken was een optie geweest, maar toch heeft Corrie ervoor gekozen deze omslag van karton te maken en ook met de sjablonen in allerlei groenen te bewerken. |
|||||||||
|
|||||||||
Lenteboek van Corrie |
|||||||||
Eline vond fris groen ook symbolisch voor de lente en ontwierp dus haar lenteboek eveneens in tinten groen. De platten bekleedde zij met Zaansch Bord en versierde die met Staphorster stipwerk. De manier van binden had zij ontdekt op internet bij Henry Hebert. https://henryhebert.net/2010/09/29/ethiopiancoptic-bindings Op https://www.paperiaarre.com/blog?category=my%20tutorials staat een uitleg van deze binding. De Finse boekbindster Kaiija Rantakari van Paperiaarre (https://www.paperiaarre.com) legt op haar zeer informatieve site duidelijk uit waarom je bij de Koptische binding door de zijkant van het bord moet naaien en niet eromheen. Deze binding zou volgens haar uiteindelijk een stevigere verbinding geven dan de gewone koptische binding. |
|||||||||
|
|||||||||
Duidelijk is op deze foto te zien dat Eline door de zijkanten van het bord naaide, zoals Kaiija Rantakari aangeeft. |
|||||||||
. Lenteboek van Eline. |
|||||||||
De sjablonen die Eline gebruikte voor het Staphorster Stipwerk zijn van doosjes waar koffiecupjes inzitten. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Lenteboek van Ine. |
|||||||||
Fem kwam tijdens haar zoektocht naar de vier jaargetijden op internet een quilt tegen met 4 bomen. Die inspireerde haar om deze boom in lentetooi te maken. Uit een eigen gemarmerd papier heeft zij allemaal wybertjes gesneden. Vervolgens creëerde zij van deze wybertjes, in een bepaalde volgorde, het gebladerte. Het boekje is 11x11 cm en 1,5 cm dik”. |
|||||||||
Lenteboek van Fem. |
|||||||||
Annemiek is ieder voorjaar weer gefascineerd door de bomen die van kaal veranderen naar een volle kroon met bladeren. Ze houdt van dat frisse groen dat je uit die kale takken ziet komen. In het boekje over de lente wil ze dat proces laten zien: blaadjes, gemaakt met een kleine perforator uit verschillende soorten en kleuren origamiblaadjes, die gelijmd zijn op de kale boom, geknipt uit kraftpapier. Dit zit per bladzijde tussen twee lagen witte tule, om de fijne, tere situatie te benadrukken. De tule zit tussen 2 lagen 1 mm dik wit karton, waarin een rond passepartout is uitgesneden. De tule loopt door als verbinding naar op elkaar gelijmde repen met de tule ertussen. Aanvankelijk was het haar bedoeling er een Japanse binding van te maken, maar uiteindelijk vond ze het strakker om de repen op elkaar te lijmen. Het omslag van 300 grams bord lijmde zij op de rug aan de inhoud, om de ronde gaten met de tule te beschermen. Zo werd het ook mogelijk om een titel op de rug te zetten. Het boekje heeft 8 pagina’s van 15 x 15 cm, inclusief tulen tussenstuk en repen: 15 x 18 cm. Het is 1,8 cm dik. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Coby is ook heel ver buiten de opdracht gegaan. Niet in één kleur en verder denkend wat de lente voor haar betekent! Lente is voor haar één grote explosie van boom- en bloemenpollen, waar ze erg allergisch voor is. Maar lente is ook het ontstaan van kleuren, mooie frisse kleuren. Al denkend hoe ze dit kon verwerken, kwam ze op explosie.....exploding......exploding box. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Lente-exploding-box van Coby. | |||||||||
|
|||||||||
A: Vouwwerk à la Alisa Golden
|
|||||||||
ad. A: Vouwwerk à la Alisa Golden |
|||||||||
1. Diverse scrolls, de traditionele Chinese opgerolde boekvormen. Beschreven op pagina’s 103 t/m 107. |
|||||||||
Hand and hanging Scroll van Fem. |
|||||||||
Double Scroll van Fem. |
|||||||||
2. Accordion Folded Books van pagina’s 108 t/m 120. |
|||||||||
Accordion Fold Book (pag. 108) met leuzen van Loesje. van Fem. |
|||||||||
The Miniature Tabbed Accordion (pag. 109) met van kop naar staart verlopende pop-ups. |
|||||||||
van Fem. |
|||||||||
van Ine. |
|||||||||
The Layered Accordion Book (pag. 110) met 3 dubbele lagen papierstroken die in de dalvouw op elkaar genaaid worden. |
|||||||||
van Fem. |
|||||||||
van Ine. |
|||||||||
The Accordion with Pockets (pag. 112) gemaakt van twee lange stroken die aan elkaar gelijmd worden en waarbij aan de onderkant een deel omgevouwen wordt. Er wordt genaaid in de dalvouwen om de zakjes te vormen. Fem heeft de ‘pockets’ gevuld met recepten op kaartjes. |
|||||||||
Ik heb een extra blauwe strook meegevouwen waarvan ik zakjes aan de achterkant gevormd heb, zodat een dubbele laag zakjes ontstond, zowel vóór als achter. Als platten lijmde ik vóór en achter een bloemenkarton op de strook. |
|||||||||
Accordion with signatures (pag. 114) met katernen die aan de bergvouwen genaaid worden. |
|||||||||
Fem maakte een eenvoudige uitvoering in vorstelijke kleuren. Omdat er rondom haar uitbundig gevlagd wordt en ze tig keren langs paleis Soestdijk fietst, kreeg ze inspiratie voor dit 'vorstelijk' boekje. Omslag en harmonica vormde zij uit één stuk oranje karton. |
|||||||||
Ik heb van een gelliprint een harmonicarug gevouwen en op de uiteinden een bekleed dun bord gelijmd. Aan de binnenkant het bord tegengeplakt met een gelliprint. Van overige gelliprints heb ik enkelvoudige katernen gemaakt en die op de bergvouwen genaaid. De titel heb ik via een sjabloon met een brushpen aangebracht. |
|||||||||
Back-to-back Accordion Book ( pag. 115 t/m 117): gemaakt van twee stroken papier, die samen als harmonica gevouwen en in de dalvouwen aan elkaar genaaid worden om vervolgens weer uit elkaar getrokken worden zodat er kubusvormen ontstaan. Op de voor- en achterkanten worden dan platten aangebracht die door Fem in het midden gevouwen zijn in de vorm van het geheel en die ik recht gelaten heb. Dit ‘boek’ is ook op de site van Kaiija Rantakari van Paperiaarre te zien! https://www.paperiaarre.com |
|||||||||
|
|||||||||
Back-to-back Accordion Book with tunnel ( pag. 117 t/m 119): volgens hetzelfde principe als bovenstaand accordion book maar nu met uitgesneden ramen in de dalvouwen. |
|||||||||
van Fem. |
|||||||||
The Circle Accordion ( pag. 119/120 ): met tot harmonica gevouwen katernen die onderling én met de band met washi tape aan elkaar bevestigd zijn. |
|||||||||
van Fem. |
|||||||||
ad. B: Borduurwerk op jute als opgezet plat |
|||||||||
Omdat één van de dames, die af en toe bij me komen om te leren boekbinden, graag met borduurwerk op jute een band wilde maken, ben ik eerst zelf gaan experimenteren met dit materiaal. Zij had in nr. 47 van Creatief met kruissteek uit 1995 dit voorbeeld gevonden en dat hebben we als uitgangspunt gebruikt. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
De kleuren heb ik aangepast en het middengedeelte ben ik zelf gaan bedenken door te spelen met kleuren groen om takjes weer te geven en een patroon van rozen aan te passen. De band heb ik gemaakt à la Cambras 2e methode van de Bradel Binding, op uitzondering van het achterplat na. Dat is niet opgezet, maar één geheel met het gedeeltelijke voorplat. Het bruine buckram heb ik tot een gedeelte op dat voorplat door laten lopen. Het op te zetten voorplat wilde ik watteren en heb daar een stuk afgedankt Leifheit strijkplankovertrek voor gebruikt. Dat kon ik gemakkelijk op het bord lijmen vanwege het gemetalliseerde oppervlak. Vervolgens bracht ik langs de rugrand een reepje bruin buckram aan en lijmde daarop de zelfkant van het jute langs de rug, zodat nog een smal reepje buckram te zien was. Daarna spoot ik de binnenkant van de nog ruim uitstekende randen met Crackfree strijkspray in (na boek en tafel goed bedekt te hebben met antiplakpapier) en liet alles een nacht drogen. Dat had ik met een proeflapje uitgeprobeerd en dat gaf een stevig resultaat. Dat was nu ook zo met deze randen, die kon ik de volgende dag goed, zonder dat ze alle kanten oprekten, op de juiste breedte afsnijden en omvouwen om het bord om ze op de ingelijmde bordranden vast te zetten. Tenslotte heb ik het gedeelte tussen de inslagen opgevuld met dun karton om een vlakke ondergrond te krijgen voor het opplakken van het dekblad. De hoeken van de ingeslagen jute langs de voorsnede heb ik extra ingesmeerd met wat pva. Het experiment vond ik geslaagd! |
|||||||||
HET VIER JAARGETIJDEN PROJECT |
|||||||||